سنکوپ

افزودن به علاقه مندی ها
0 امتیاز از 0 رای

سنکوپ (1)، به معنی از بین رفتن هوشیاری به شکل ناگهانی و گذرا است که به علت کاهش جریان خون به مغز، ایجاد می‌شود و خو به خود نیز بهبود می‌یابد.

نویسنده: 11:58 - 1397/10/18 سنکوپ

در این حالت فرد احساس سبکی در سر و سیاهی رفتن چشم‌ها دارد، سپس به دنبال از بین رفتن توان و قدرت عضلات، فرد روی زمین سقوط می‌کند، پوست رنگ پریده و تنفس آرام و سطحی است.

 

علت سنکوپ

عامل مهم ایجاد سنکوپ اختلال عملکرد سیستم خودکار بدن در تنظیم فشار خون است. در نوجوانان نیز شایع‌تر بوده، البته علل ساختمانی قلب، انواعی از اختلالات ریتم قلب: همین طور بعضی بیماری‌های سیستم عصبی نیز باعث این حالت می‌شوند.

در شایع‌ترین نوع، به دنبال استرس مثل درد شدید، واکسیناسیون و یا خون‌گیری، ایستادن طولانی مدت و گرسنگی، کاهش هوشیاری و همین طور سنکوپ ایجاد می‌شود.

 

علامت سنکوپ

سنکوپ یک حادثه کاملاً نگران‌کننده و گاه خطرناک است. هرچند ممکن است خوش‌خیم و قابل کنترل باشد ولی همیشه نیازمند بررسی کامل توسط پزشک متخصص است، به خصوص در مواردی که یکی از علائم زیر وجود داشته باشد:

- سنکوپ به دنبال ورزش

- سنکوپ با تپش قلب و افزایش تعداد ضربان قلب

- سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی

 

مرگ ناگهانی

مرگ ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی به علت عدم عملکرد نرمال قلب در مدت کمتر از 24 ساعت از شروع علائم ایجاد می‌شود. در صورتی که در کمتر از 2 ساعت از شروع علائم اتفاق بیفتد، اغلب به دلایل قلبی است و مرگ ناگهانی قلبی نامیده می‌شود.

در این حالت سیستم الکتریکی قلب، به طور ناگهانی دچار اختلال و نامنظمی شدید می‌شود، ریتم قلب بسیار تند شده و بلافاصله بعد از این حادثه، خون‌رسانی مغز مختل و فرد بیهوش می‌شود. در صورت عدم رسیدگی اورژانس، مرگ اتفاق می‌افتد.

سایر علل غیرقلبی نیز گاه باعث مرگ ناگهانی می‌شوند. (صدمه شدید ارگان‌ها، نارسایی تنفسی شدید و حوادث عصبی حاد). مرگ قلبی در دو حالت استراحت یا خواب و یا در هنگام ورزش اتفاق می‌افتد.

معمولاً اختلال یا ناهنجاری ساختمانی قلب، افزایش ضخامت شدید عضله قلبی، ضایعات با کمبود اکسیژن بافت قلب و یا اختلالات زمینه‌ای در سیستم هدایتی قلب وجود دارد. متأسفانه به علت وجود عوامل مختلف زمینه‌ساز و زمان بسیار کوتاه برای جلوگیری از صدمات غیر قابل برگشت در ارگان‌های حیاتی بدن، اقدامات اورژانس نیز اغلب مؤثر نیست.

شناسایی افراد در معرض خطر با توجه به سایقه ابتلا به بیماری خاص در فرد و یا در سایر افراد خانواده بیمار، جهت جلوگیری از بروز این حادثه اهمیت دارد.

-----------------------

1- Syncope

سنکوپقلبفشارخون
نظر شما با موفقیت به ثبت رسید.
لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید
لطفا پست الکترونیک خود را وارد نمایید
پست الکترونیک وارد شده معتبر نمی باشد
لطفا نظر خود را وارد نمایید
تعداد کاراکتر های وارد شده نباید بیشتر از 250 کاراکتر باشد
ثبت انصراف