تنفس

افزودن به علاقه مندی ها
0 امتیاز از 0 رای

اگر نحوه تنفس نوزاد، در حالت خواب مورد توجه قرار گرفته شود، نوعی بی‌نظمی در آن مشاهده می‌شود

نویسنده: 20:42 - 1397/12/08 تنفس

تنفس

اگر نحوه تنفس نوزاد، در حالت خواب مورد توجه قرار گرفته شود، نوعی بی‌نظمی در آن مشاهده می‌شود. تنفس نوزاد در فواصل معین قطع، و گاهی پس از ده تا پانزده ثانیه بدون هیچ مشکلی از نو شروع می‌شود. این بی‌نظمی در نوزاد نارس یا زیر وزن نرمال، بیشتر و مشخص‌تر است. بعد از گذشت چند ماه از تولد، تنفس نظم بهتری پیدا می‌کند و البته سرعت آن همیشه بیشتر از سرعت تنفس در افراد بزرگ‌تر است. گاهی نزدیک به انتهای تنفس، نوزاد نفس عمیقی مانند آه، می‌کشد و سپس تنفس دوره‌ای را شروع می‌کند.

تنفس نوزاد علاوه بر بی‌نظمی، با سر و صدا نیز همراه است. علت این امر، جمع شدن بزاق و ماده مخاطی در حلق نوزاد است. جریان هوا ضمن عبور از این مایعات، صدای غلغل یا قرقره کردن تولید می‌کند.

 نوزاد از راه بینی راحت‌تر نفس می‌کشد و چون این مسیر تنگ است، یک گرفتگی جزئی، سر و صدای زیادی به‌وجود می‌آورد. تنفس از راه دهان به‌ندرت صورت می‌گیرد. وقتی دهان نوزاد در حال خواب باز می‌ماند، زبان نوزاد به عقب برگشته و به سقف دهان می‌چسبد و تنفس را از راه دهان مشکل می‌سازد.

اگر نوزاد تنفس منظمی ندارد جای هیچ نگرانی نیست و این مسأله نباید والدین را دچار نگرانی کند چرا که اغلب نوزادان وقفه‌های تنفسی بسیار کوتاه تا 10 ثانیه دارند ولی بلافاصله تنفس طبیعی خود را از سر می‌گیرند، اما چنان‌چه وقفه‌های تنفسی با کبودی همراه باشد و بیشتر از 10 ثانیه طول بکشد، دیگر یک موضوع طبیعی تلقی نمی‌شود و باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

تنفستنفس نوزادنوزاد سالم
نظر شما با موفقیت به ثبت رسید.
لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید
لطفا پست الکترونیک خود را وارد نمایید
پست الکترونیک وارد شده معتبر نمی باشد
لطفا نظر خود را وارد نمایید
تعداد کاراکتر های وارد شده نباید بیشتر از 250 کاراکتر باشد
ثبت انصراف