طراحى

افزودن به علاقه مندی ها
0 امتیاز از 0 رای

«خط‌خطی‌ها سنگ بناى هنر کودکان هستند.»

نویسنده: 19:19 - 1398/05/12 طراحى


کودکان از حدود 1 تا 4 سالگى از مرحله‏اى عبور مى‏کنند که مربیان هنر آن را مرحله خط خطى کردن مى‏نامند. آنها از خط خطى کردن لذت بسیار زیادى مى‏برند و حمایت همراه با شور و اشتیاق والدین علاقه‏مند برای‌شان بسیار مفید است. این که خط خطى کردن را کم ارزش مى‏دانیم، نشان مى‏دهد که علاقه به دانش را در وجود کودک رد مى‏کنیم.
خط خطى کردن تمام حرکات دست و بازو را که لازمه نوشتن در سال‌هاى بعد است، در برمى‏گیرد و فعالیتى ضرورى براى همه بچه‏هاست. با وجود آن که بیشتر والدین چیزى از خط خطی‌هاى کودکان نمى‏فهمند، اما این فعالیت، کارى بى‏معنا نیست. عمل حرکتى که طى خط خطى کردن صورت مى‏گیرد، مانند یادگیرى بچه‏ها در مرحله رشد زبانى است.
زبان و رشد اجتماعى از طریق حرکات منظم بدن شکل مى‏گیرند.
مفهوم گرد را مستقیماً به کودک توضیح ندهید بلکه با بازی‌هاى حلقه‏دار، گرفتن توپ، خوردن سیب برایش به تصویر بکشید.
خط خطى کردن عملى هدفمند براى بچه‏هاست و فرآیند رشد را نشان مى‏دهد. والدین و معلمانى که سعى مى‏کنند در این مرحله به کودک بیاموزند که چگونه یک سیب یا یک صورت را طراحى کند، ناامنى و نگرانى را به کودک ارزانى مى‏دارند. در تجربه کودکان زیر چهار سال ضرورتى ندارد که علائم روى ورق کاغذ با اشیاى واقعى ارتباط داشته باشد. کودک در این زمان به راحتى مى‏تواند در مورد نقاشی‌ها و عکس‌هاى کتاب‌ها و مجلات قصه‏هایى «بخواند» اما مدت‌ها طول مى‏کشد تا بتواند آنها را به همان صورت «بنویسد». بچه‏ها هنر را از طریق نوشتن نمى‏آموزند. باید به کودک نشان دهیم که هر حرف الفبا به چه شکلى است و چه معنایى دارد و به او بیاموزیم که چگونه آن را بنویسد. همان کودک به صورتى مستقل هر یک از شکل‌هاى خط خطی‌ها را که بعدها به حروف تبدیل مى‏شود، اختراع مى‏کند و پس از مدت کوتاهى بدون آن که به او نشان دهیم، کشف مى‏کند که چگونه اشیاى واقع‌گرایانه‏اى را طراحى کند. در واقع «آموزش» دیدن شبیه مداخله و ممانعت از توانایى یادگیرى کودک است. توصیه مى‏شود در حدود یک سالگى، به کودک‌تان مداد بدهید.
اولین بارى که مدادى به کودک مى‏دهید آن را مستقیماً به دهانش مى‏برد. مدادهاى غیر سمى بدون روکش برایش تهیه کنید. دلیلى وجود ندارد که مانع این مکاشفه اولیه شوید. اولین بارى که مدادى را به کودک مى‏دهید، با کشیدن خط‌خطی‌هاى سریع روى یک تکه کاغذ کاربرد آن را به او نشان دهید و سپس کاغذ خود را بردارید تا آن را نبیند و از روى کار شما کپى نکند.
اولین خط‌خطی‌ها مى‏تواند اتفاقى باشد. سپس ارتباط ذهنى ایجاد مى‏شود و کودک متوجه مى‏گردد که حرکات دست او این خطوط را روى کاغذ ایجاد مى‏کند. در این زمان علاقه به خط خطى کردن به وجود مى‏آید. در مراحل اولیه خط خطى کردن گستره توجه کودک بسیار محدود است و مکرراً خط مى‏کشد؛ در حالى که توجهش به جایى دیگر معطوف است. معمولاً این خطوط به جلو و عقب و بالا و پایین کشیده مى‏شوند و بیشتر با حرکات شانه ایجاد مى‏شود نه با حرکات دست‌ها. همراه با رشد کودک، هماهنگى بیشترى ایجاد مى‏گردد و گستره توجهش بیشتر مى‏شود. سپس خط‌خطی‌ها شامل خطوط دایره‏اى مى‏شود و کم‏کم تمام شکل‌هایى را که در خط‌خطی‌هاى «الفبا» وجود دارد، تجربه مى‏کند. طراحى بالا نمونه‏اى از خط‌خطی‌هاى اولیه یک کودک است.
اولین خط‌خطی‌ها را باید به اندازه اولین گام‌ها تحسین و تشویق کرد. این دو موفقیت رو به رشد تقریبا در یک زمان رخ مى‏دهند و هر دو نشانه رشد و توانایى جدیدى هستند. واکنش مثبت شما نسبت به هنر فرزندتان، در ایجاد تصویرى سالم و همراه با اعتماد‌به‌نفس از خودش به او کمک مى‏کند و بر عزت نفس او مى‏افزاید. از آنجا که شما این اثر را مى‏پذیرید، او آزادانه و به طور طبیعى پیشرفت مى‏کند. تعاریف مبهمى مانند «خیلى قشنگ است» و «من نقاشى تو را خیلى دوست دارم» قضاوت ارزش‌هاست که به پیشرفت و رشد کودک کمکى نمى‏کند. در واقع کودکان اغلب مکاشفه خود را متوقف مى‏کنند تا در حد امکان نقاشی‌هایى بکشند که مورد تحسین والدین‌شان باشد. انتقاد، تصحیح و جهت دادن به فعالیت‌هاى هنرى تلاش‌هاى کودک را بى‏ثمر مى‏کنند و در واقع باعث مى‏شوند کودک از هنر لذت نبرد. بسیارى از افراد در این زمان با افتخار به فرزندانشان مى‏آموزند که نام خود را بنویسند و بچه‏ها خط خطى کردن را رها مى‏کنند تا این حرکات را بارها و بارها تکرار کنند. این کار یعنى معلول کردن رشد کودک و شبیه به سنت چینى‏هاست که پاى بچه‏ها را مى‏بندند. این کار به نظر زیباست و از نظر اجتماعى پذیرفته شده، اما به هر حال نوعى فلج کردن است.
روان‌شناسان در کتاب روان‌شناسى هنر کودکان اولین شکل‌هایى را که کودک با آنها تلاش‌هاى هنرى خود را آغاز مى‏کند به بیست شکل اصلى تقسیم مى‏کنند. اگر به این شکل‌ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که با ترکیب آنها و خطوط به حالت‌هاى مختلف حروف الفبا درست مى‏شوند.
یک روان‌شناس کودک، هزاران خط خطى کودکان را جمع‏آورى و مورد مطالعه قرار داده است. کودکان از یک تا دو سالگى به طور اتفاقى خط خطى مى‏کنند. سپس به مرور، با تجربه کردن بر ایجاد ترکیب‌هاى مختلفى با استفاده از خط‌خطی‌ها متمرکز مى‏شوند.
تمام الفباهاى دنیا از شکل‌هایى که کودکان با خط‌خطی‌هاى خود مى‏کشند، درست مى‏شود.
در سه سالگى، پس از حدود دو سال خط خطى کردن، کودک کم‏کم به شباهت‌هاى خط‌خطی‌هایش با اشیایى که مى‏شناسد، توجه مى‏کند و آنها را نام‌گذارى مى‏نماید. کودک هنوز قصد ندارد چیز خاصى بکشد، اما پس از کشیدن شکل‌هاى مختلف متوجه مى‏شود که آنها ویژگی‌هاى مشترکى با اشیاى واقعى دارند. از آنجا که اشیاى گوناگونى ممکن است شباهت‌هایى با یک شکل خاص داشته باشند، امکان دارد هر بار که کودک به آن نقاشى نگاه مى‏کند نام جدیدى به آن بدهد یا داستان متفاوتى درباره آن بگوید. پس فایده‏اى ندارد داستان او را به خاطر بسپارید. بسیارى از والدین نامى را که کودک به نقاشى مى‏دهد یا داستانى را که در مورد آن مى‏گوید روى نقاشى مى‏نویسند، اما این کار مداخله‏اى غیر ضرورى در کار کودک است و ترکیب کار کودک را به هم مى‏زند. علاوه بر این، والدین با این کار مانع از آن مى‏شوند که کودک در دفعات بعدى نام یا داستان تصویرى را که خلق کرده است، تغییر دهد. نوشته روى نقاشى ممکن است به عنوان تأیید داستان اولیه تصور شود. این امر به توصیف تصویر پایان مى‏بخشد و مانع از انعطاف‏پذیرى و سیال بودن فکر مى‏شود که باید در این مرحله از رشد به طور طبیعى جریان داشته باشد.
بهترین کار این است که ویژگی‌هایى که آن تصویر را شبیه چیز دیگرى مى‏کند به زبان بیاورید. مثلاً تصویرى که امروز آن را جاده‏اى بسیار طولانى توصیف مى‏کنید، ممکن است فردا به صورت قطار طول و درازى درآید.
کودک متوجه مى‏شود که خطى که کشیده است مانند یک جاده، یک قطار یا بسیارى از چیزهاى دیگر، بلند است. این ارتباط ذهنى بسیار اهمیت دارد. این گونه استفاده از خطوط و شکل‌ها به عنوان سمبلى براى چیزهاى دیگر، مانند پلى براى شناخت و ایجاد نشانه‏هایى است که در خواندن و نوشتن به کار مى‏رود. به همین دلیل منطقى، هر چه کودک در رابطه با خلق هنر تجربه بیشترى داشته باشد، بعدها خواندن و نوشتن را، راحت‏تر خواهد آموخت. افرادى که بچه‏ها را از سنین بسیار پایین به خواندن مجبور مى‏کنند، فرصت این فعالیت بسیار مهم پیش از خواندن را از آنها مى‏گیرند. در نتیجه به جاى آن که خواندن براى کودک آسان‏تر شود، مشکل‏تر مى‏گردد.
اگر اجازه دهیم کودک آزادانه خط‌خطی‌ها را تجربه کند، در اواسط سه سالگى به کشف مهمى دست مى‏یابد. با اتصال دو سر یک خط یک شکل پدید مى‏آید. حالا خط‌خطی‌ها یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارند و شکل‌هاى خاصى را در برمى‏گیرند. پیشروى از خط به سوى ایجاد شکل‌هاى گرد یا بیضى گام بسیار بزرگى است. کودک مکرراً شکل‌هاى جدیدى را ارائه مى‏کند و پس از مدت کوتاهى این شکل‌ها به اشیاى واقع‌گرایانه‏اى تبدیل مى‏شود. با افزودن دو نقطه به این شکل‌ها یک صورت و با قرار دادن شعاع‌هایى در درون آن، یک چرخ، گل یا خورشید به دست مى‏آید. اگر کودک را تشویق کنید که به طور آزادانه رشد کند، یکى از شکل‌هایى که کودک تجربه مى‏کند، سمبلى از دنیاى هستى است که معمولاً به شکل یک دایره یا مربع با یک نقطه مرکزى و خطوط شعاع آن است.
پس از آن که کودک در خطوط مهارت مى‏یابد، توقع مى‏رود که شکل‌هایى را با این مختصات بکشد.
دایره: سنین 5 / 2 تا 5 / 3 سال
مربع: سنین 5 / 4 تا 5 / 5 سال
مثلث: سنین 5 / 5 تا 5 / 6 سال
لوزى: سنین 5 / 6 تا 5 / 7 سال
کپى کردن از روى آثار بزرگ‌سالان یا طرح‌هایى که باید داخل آن رنگ شود، طبیعت کودک را تغییر نمى‏دهد. مجبور کردن کودکان به انجام کارهایى که هنوز آمادگى آن را ندارند در زمینه‏هاى دیگر به او لطمه مى‏زند، به ویژه به اعتماد‌به‌نفس او خدشه وارد مى‏کند. کرایولا کرایون چنین مى‏گوید: «خلاقیت بچه‏ها هنگامى تقویت مى‏شود که آنها بتوانند آثار هنرى بکرى خلق کنند. وقتى آنها بدون فکر کردن تصاویر آماده را رنگ مى‏کنند. ریشه این خلاقیت خشکیده و توانایى هنرى کودکان تضعیف مى‏شود.»
«مندالا» معمولاً یک دایره یا بیضى است که خطوطى به صورت متقاطع آن را قطع کرده‏اند. وقتى اجازه مى‏دهیم رشد طبیعى هنرى بدون مداخله زیاد و تأثیرات نامناسب بیرونى شکل گیرد، در حدود چهار سالگى یعنى در نقطه عطف هنر کودکان، انواع مندالاها، پس از تجربیات خط‌خطی‌ها و قبل از طراحی‌هاى نمادین شکل مى‏گیرند. مندالاها به شکل‌هاى مختلف هستند و گاهى والدین نمى‏توانند آنها را در میان خط‌خطی‌ها بیابند. درست همان‌طور که همه بچه‏ها با وجود برخى شباهت‌هاى خاص، کاملاً از یکدیگر متفاوت هستند، طراحی‌های‌شان نیز به همین گونه‏اند. ممکن است مندالا آن‌طور که توقع مى‏رود همیشه به صورت شکل مشخصى نباشد. تمام ویژگی‌هاى منحصر به فرد جستجوى فردى کودک را مى‏توان از طریق این شکل‌ها و فرم‌ها دریافت. با آن که این شکل‌ها بسیار متفاوت هستند، اما شکل اصلى آنها هم‌چنان به یک صورت است.
این شکل‌ها ممکن است الزاماً کاملاً به شکل مندالا نباشند، اما به دلیل وجود تکرار خطوط به نظر قرینه مى‏آیند و حس نظم را منتقل مى‏کنند.
به راحتى مى‏توان تحول شکل‌هاى مندالا را به صورت شکل انسان ردیابى کرد. نقطه‏هایى که در مرحله خط خطى آموخته شده بودند، براى چشم‌ها کافى هستند و خطوط شعاع مانند به دست، پا، انگشت، دندان، مو و مژه تبدیل مى‏شوند.
بزرگ‏ترها اغلب در مورد بدن این شکل‌ها متعجب هستند و با صحبت در مورد شکم، سینه و ناف، به کودک «کمک» مى‏کنند. کودک از دو سال پیش مى‏داند که نافش کجا قرار دارد و نیازى به یادآورى ندارد. این دایره واقعاً سمبلى است که بیانگر یک انسان کامل است و مستقیماً از مندالا اقتباس شده که آن هم از خط‌خطی‌ها گرفته شده است. کودکى که به این شکل خودآموخته یاد گرفته که شکل یک انسان را بکشد، این توانایى را براى همیشه حفظ مى‏کند و احتمالاً به جستجوهاى هنرى خود ادامه مى‏دهد. کودکى که در این سن، شکل انسان را به صورتى کشیده که بزرگ‏ترها برنامه‏ریزى کرده‏اند، چیزى غیر از یک تجربه نیاموخته است. این درس‌هاى ساختگى براى «آموزش» چیزهایى مانند آناتومى انسان و ساختار چهره به بچه‏ها، کاملاً اشتباه است. هنر به عنوان وسیله‏اى براى بالا بردن آگاهى، براى یک کودک پیش دبستانى، مانند یک کودک هفت ساله نیست. تحمیل کردن موضوع به یک کودک زیر هفت سال نتیجه عکس مى‏دهد. مطرح کردن موضوعى از هنر که خودتان آن را ترجیح مى‏دهید، به هیچ عنوان مفید نیست.
طراحی‌هایى که طى این دوره از رشد هنرى کودک کشیده مى‏شوند اغلب بچه وزغ (نوزاد قورباغه) نامیده مى‏شوند زیرا به شکل این موجود هستند. حتى این عبارت نیز بیانگر درک نادرست از هنر بچه‏هاى کوچک است. ظاهراً بزرگ‏ترها همیشه باید نامى براى طراحی‌ها بگذارند، گاهى این کار نادرست است و منظور کودک آن چیزى نیست که بزرگ‏ترها مى‏گویند. بعدها وقتى طراحى واقع‌گرایانه آغاز مى‏شود، مندالا به شکل پنجره، خورشید، چرخ و عنکبوت درمى‏آید.
مندالاى خورشید مانند، نمونه اولیه شکل‌ها و الگوهاى مختلفى است که بچه‏ها ضمن تلاش براى کسب مهارت در طراحى، مى‏کشند. پس از شکل‌هاى مندالا، اولین تلاش‌هاى واقع‌گرایانه صورت مى‏گیرد که معمولاً در حدود چهار سالگى رخ مى‏دهد. اغلب بچه‏ها پس از تمام کردن یک طراحى آن را خورشید یا چرخ مى‏نامند. در طراحی‌هاى بعدى، این شکل‌ها زمانى که در قسمت بالاى تصویر قرار مى‏گیرند، خورشید نامیده مى‏شوند؛ گرچه دیگر شکل‌ها رها شده یا شبیه‏سازى شده‏اند. با عبور کودک از مرحله خط خطى، شکل‌هاى مندالا سال‌ها در نقاشى او به چشم مى‏خورند و گاهى تا نوجوانى نیز در آثارش دیده مى‏شوند. علت این امر ممکن است این باشد که بزرگ‏ترها با شتاب و نگرانى این شکل‌ها را خورشید نامیده‏اند. این نامگذارى یا مهر تأیید والدین به منزله آن است که این فرم به دیگر شکل‌هایى که توجهى به آنها نشده و در جهت «رشد» آنها تشویقى صورت نگرفته، ترجیح داده شده است.
این نقطه در شکل‏گیرى خط خطی‌ها، براى رشد طبیعى بسیار حیاتى است. از سوى دیگر، عجله در روند کار یا «آموزش» چگونگى بازنمایى واقع‌گرایانه‏ اشیاء به کودک نیز به همان اندازه مخرب است. ظرفیت کشف مندالا در درون هر کودک قرار دارد و بر اساس نیاز او به بازنمایى انسان‌ها و اشیا به صورت واقع‌گرایانه است.
مربیان و روان‌شناسان هنر نظریه‏هاى مختلفى براى توضیح معناى روان‌شناختى فرم مندالا که کودکان مى‏کشند، دارند. لازم نیست در مورد انواع مغایر نظریه‏هاى هنر که مربیان هنر در مورد معنا و ریشه هر خط خطى ابراز مى‏کنند، مطالعه کنیم. هر کودک سالمى این کار را مانند راه رفتن انجام مى‏دهد. قطعاً انجام ندادن این کار به معنى وجود مشکل نیست. سؤال این است که «والدین چگونه مى‏توانند این مانع را بشناسند و در مورد آن به کودک کمک کنند؟» پاسخ این است: تا جایى که براى انجام فعالیت‌هاى هنرى، فرصت و مکان مناسب در اختیار کودک قرار دهیم و او را تشویق و تحسین کنیم. نکته کلیدى این است که «آموزش ندهید»؛ تنها بگذارید فرزندان‌تان بیاموزند.
هر چه والدین در مورد هنر اطلاعات بیشترى دارند یا تصور مى‏کنند که از آن آگاهى دارند، احتمالاً صدمه بیشترى مى‏زنند. آنها ایده‏هاى خاص خود را دارند و قواعدى را به صورت دائمى و ثابت در مورد نحوه نقاشى کردن و خلق آثار به بچه‏ها تحمیل مى‏کنند.
در خط خطى کردن که مندالا بخشى از آن است، کودک از خطوط بهره مى‏گیرد. این خطوط به صورت آزادانه شروع مى‏شود و سپس به استفاده از شکل‌هاى تکرارى و الگوها به صورت ناخودآگاه و بعدها، به کارگیرى شکل‌هاى بسته منجر مى‏گردد. اگر براى جشن‌ها و مراسم به کودکان بقبولانیم که «عکس» بهتر از طراحى است - که آنها شدیداً نیاز دارند اجرا کنند - ممکن است باعث شود هنر را رها کنند. در واقع بیشتر بچه‏ها به این دلیل هنر را رها مى‏کنند که به آنها اجازه پیشرفت آزادانه داده نمى‏شود. وقتى بچه‏ها مفاهیم والدین را مى‏پذیرند که نقاشى باید زیبا باشد و زیبا یعنى واقع‌گرایانه؛ در حقیقت جستجوى فردى براى درک جهان از طریق هنر پایان مى‏یابد. خط خطى مى‏تواند بیانگر رشد فیزیکى کودک و راهى براى تخلیه عاطفى او باشد.
خط خطى کردن یک فعالیت حرکتى است. ابتدا حرکات بدن رضایتى را در فرد ایجاد مى‏کند و سپس کنترل بصرى خطوط و در نهایت رابطه این خطوط با دنیاى خارج چنین رضایتى را به وجود مى‏آورد.
هم‌چنین خط خطى کردن بیانگر شخصیت کودک است. کودک ترسو خط خطی‌هایى کمرنگ و همراه با ترس و لرز مى‏کشد اما خط خطی‌هاى کودکان اجتماعى و خون‌گرم پررنگ و پرهیجان است. کودک بدون تردید نسبت به مواد هنرى همان نگرشى را دارد که نسبت به زندگى دارد. بچه‏ها در این سن وقتى نقاشى یا طراحى مى‏کنند، قصد بیان احساسات خود را از طریق هنر ندارند، اما به طور ناخودآگاه دقیقاً همین کار را انجام مى‏دهند. با تماشاى کودکى که در حال نقاشى کردن است و همین طور با نگاه کردن به اثرى که خلق کرده، مطالب زیادى در مورد او خواهید آموخت. دو کودک که در یک مرحله از رشد قرار دارند، با مواد شبیه به هم، نقاشی‌هاى کاملاً متفاوتى خواهند کشید. یک مربى بسیار دقیق کودکستان مى‏گفت پس از آن که با شاگردانش آشنایى پیدا کرد، همیشه بدون توجه به نام‌هاى شاگردانش که روى برگه نوشته مى‏شد، مى‏توانست تشخیص دهد چه کسى کدام نقاشى را کشیده است؛ زیرا دو اثر کاملاً متفاوت خلق مى‏شود.
خط خطى نوعى بازنمایى دقیق رشد فکرى نیز به شمار مى‏آید. کودک پنج یا شش ساله‏اى که هنوز خط خطى مى‏کند باید قبل از این که بتواند بخواند و بنویسد، این مرحله را به پایان برساند. تحمیل یا تشویق کودک به جهش از این مرحله مهم از طریق طراحی‌هاى واقع‌گرایانه، یادگیرى او را کند مى‏کند و از آن مهم‏تر، به او صدمه عاطفى مى‏زند. کودکى با ضریب هوشى متوسط باید بتواند حتى پس از آن که نقاشى واقع‌گرایانه را شروع کرد، به راحتى به مرحله خط خطى باز گردد. بیشتر بچه‏ها تا پنج یا شش سالگى خط خطى را به کلى رها نمى‏کنند. در مدارسى که هنر را حذف مى‏کنند، شاگردان در خواندن مشکل دارند. در مدارسى که هنر به رنگ‏آمیزى نقاشی‌هایى تبدیل مى‏شود که بزرگ‌سالان کشیده‏اند و کودک باید آنها را به صورتى تمیز و با حرکت جلو و عقب دست رنگ کند، شاگردان با مشکلاتى در زمینه خواندن مواجه مى‏شوند. نمرات پایین روخوانى باعث مى‏شود این مدارس برنامه‏هاى هنرى را حذف کنند و زمان و پول بیشترى را صرف خواندن نمایند. این راه‏حل نه تنها مشکل را حل نمى‏کند بلکه آن را پیچیده‏تر مى‏سازد. مربیان، معمولاً خط خطى را پیش درآمد مهمى براى روخوانى مى‏دانند.
خط خطى یکى از مهم‏ترین فعالیت‌هاى فرزند شماست. مداخله کردن در این روند طبیعى از طریق «واداشتن» کودک به طراحى واقع‌گرایانه یا تنبیه کودکى که روى سطوح غیر قابل قبول نقاشى کرده است ممکن است پیامدهاى جدى در بر داشته باشد. یکى از نشانه‏هاى وجود این مشکل تکرار مداوم یک شکل است. این امر نشانه‏اى از خودآگاهى درباره هنر و حس بى‏اعتمادى درباره‏ توانایی‌هاى فردى کودک است. این مسئله بیشتر براى کودکانى اتفاق مى‏افتد که به آن‌ها «آموخته‏اند» چگونه تصویرى را بکشند یا حروفى را بنویسند و آن‌هایى که با تماشاى طراحى کردن بزرگ‏ترها «سرگرم» شده‏اند. بالاترین خیانتى که به رشد فرزندان‌مان مى‏کنیم این است که او باید هر چه سریع‏تر بتواند کلمات را بخواند. خواندن ابتدایى و طراحى واقع‌گرایانه قطعاً دست یافتنى است، اما معمولاً به قیمت توقف رشد دیگر جنبه‏هاى زندگى کودک به دست مى‏آید. کودکى که خط خطى را رها مى‏کند ممکن است در آموزش نوشتن مشکل داشته باشد و قطعاً هنر را به عنوان وسیله بیان حس فردى رها خواهد کرد. چنین نشانه‏هایى را نباید در کودکان کم اهمیت دانست، زیرا خط خطى مى‏تواند بر رشد زبان و بعدها بر توانایی‌هاى خواندن و نوشتن تأثیر بگذارد. اگر کودکى که کمتر از سه سال دارد، در خط خطی‌هاى کوچک و خودآگاهانه‏اش حرکات خاصى مانند دایره را تکرار مى‏کند، احتمالاً اعتماد‌به‌نفس خود را به توانایى طراحى از دست داده است. پدر یا مادر باید به تفاوت‌هاى طراحی‌هاى کودک در خانه و بیرون از خانه یا در حضور دیگران توجه کند. احتمالاً پدربزرگ یا مادربزرگ خیرخواه، پرستار کودک یا مربى مهد به صورتى ناشیانه به کودک «مى‏آموزد» که با الگوهاى بزرگ‏ترها یا طراحی‌هایى که داخل آنها باید رنگ شوند، چگونه طراحى کند یا بنویسد. وجود چنین تفاوت‌هایى بیانگر مانعى جدى در یادگیرى است و ممکن است تا مدت‌ها اعتماد‌به‌نفس کودک را دچار مشکل کند. طراحی‌هاى کوچک خود آگاهانه در آثار کودکان هجده ماهه نیز دیده مى‏شود. این امر همیشه نشان‌دهنده جهت دادن بزرگ‌سالان به فعالیت هنرى کودکان و حتى بازی‌هاى آنهاست. این امر یعنى شخصى براى کودک نقاشى کرده یا به کودک «آموخته» که چگونه طراحى کند. تشویق بچه‏ها به نوشتن از سنین بسیار پایین نیز چنین تأثیرى دارد. کودک با تکرار یک چیز خاص احساس امنیت مى‏کند، اما این حس غیر واقعى امنیت مانع از یادگیرى بیشتر و رشد شخصیت کودک مى‏شود و نشان مى‏دهد که این کودک به کمک نیاز دارد و باید نحوه مراقبت و نظارت بر او تغییر کند.
همه مربیان هنر معتقدند که واکنش والدین به کار کودک یکى از مهم‏ترین عوامل در حس کودک نسبت به کار خود است. بنابراین، بهتر است از کودک نپرسید «این چیست؟» بهترین کار این است که بر روند فعالیت او متمرکز شوید، نه بر شباهت کار به اشیایى که در اطراف وجود دارد. مى‏توانید آن‌چه را کودک انجام مى‏دهد به این صورت توصیف کنید: «مى‏بینم که دارى تمام سطح کاغذ را با خطوطى مى‏پوشانى»، «واقعاً جدى کار مى‏کنى» یا «تمام قسمت‌هاى دست و بازوى تو بالا و پایین مى‏رود و خط‌ها هم همین طور روى کاغذ بالا و پایین مى‏روند.»
مى‏توانید نحوه استفاده از یک وسیله را توصیف کنید.
مثلاً: «وقتى با کناره مداد شمعى روى کاغذ مى‏کشى، خطى به پهناى مداد شمعى کشیده مى‏شود!»
مى‏توانید توجه خود را به خطوط معطوف کنید. با اشاره به یک خط مى‏توانید بگویید: «تو یک خط زیگزاک کشیدى.»
مى‏توانید تأثیر فشار دست او را خاطر نشان کنید، مانند: «ببین، چه‌قدر سخت با مداد شمعى فشار مى‏دهى. این کار باعث مى‏شود نقاشى‏ات خیلى تیره شود.»
مى‏توانید به دایره لغات هنرى فرزندتان به این صورت کمک کنید: «نگاه کن! یک خط مورب!»
استفاده از رنگ، زمینه دیگرى است که مى‏توانید در مورد آن نظر بدهید: «مقدار زیادى رنگ آبى و فقط کمى رنگ قرمز استفاده کردى.»
مقایسه یک کار با کار دیگر نیز مفید است: «آن رنگ قرمز روى کاغذ قرمز به سختى دیده مى‏شود. اما روى کاغذ سفید کاملاً مشخص و واضح است.»
وقتى سعى مى‏کنید عبارات مناسبى به کار ببرید، به خاطر داشته باشید که شما تنها با توصیف یک کار یا یک تصویر، کار بسیار مفیدى انجام مى‏دهید زیرا کودک را از علل و معلول‌هاى کارهایش آگاه مى‏کنید و با افزودن به دایره لغات کودک محرک رشد زبانى او مى‏شوید. علاقه و تحسین شما دو کمک مهم به هنر کودک است. وقتى این نظرات را مى‏دهید، سطح رشد کودک را در نظر بگیرید. گفتن این جمله که «آن شبیه یک خانه است» شاید براى کودک هفت ساله مناسب باشد، اما براى یک کودک سه ساله (حتى اگر از نظر شما شبیه به یک خانه باشد) مناسب نیست. وقتى سعى مى‏کنید نظراتى در مورد کار کودک بدهید به این زمینه‏ها توجه کنید:
1. حرکات کودک چه تأثیرى بر نقاشى دارد؛
2. چه رنگى به کار رفته است؛
3. نوع خطى که به کار رفته است؛
4. این کار با آثار قبلى چه فرقى دارد؛
5. نحوه استفاده از یک وسیله هنرى؛
6. فشار دست بر روى یک ابزار؛
7. احساس کودک در هنگام کار.
نظرات مفید، عبارات خاصى را به اثر کودک نسبت مى‏دهد و تلاش‌هایش را باارزش مى‏نمایاند. به عنوان مثال:
- «نگاه کن! تو هم خطوط صاف کشیدى و هم خطوط منحنى.»
- «بعضى از خط‌هایت آن قدر بلند هستند که از کاغذ بیرون زده‏اند.»
- «این‌جا یک خط چاق کنار یک خط لاغر است.»
- «حتماً براى کشیدن چنین خط تیره‏اى، مدادت را خیلى فشار داده‏اى.»
- «آن شکل سیاه به شکل آبى چسبیده است.»
به یاد داشته باشید که براى آن که هنرى خوب باشد یا تجربه مهمى براى کودک ایجاد کند، الزاماً نباید «زیبا» باشد. بنابراین عبارات تشویقى نباید به «خیلى قشنگ!» محدود شود.
چنین عباراتى را در مورد هنر کودک به کار نبرید:
- «آن چیست؟»
- «آن را آن طور انجام نده. این طورى بکش.»
- «چرا کارى را که برادرت مى‏کند، انجام نمى‏دهى.»
- «یک نقاشى براى مامان بکش.»
- «اى پسر بازیگوش! روى دیوارها نقاشى نکن.»
اولین خط‌خطی‌ها را باید اولین کاربرد یک وسیله ارتباطى توسط کودک در نظر گرفت که بسیار مهم است. اگر طراحى فرزندتان تا زمانى که چیزى را در آن تشخیص دهید (مانند یک صورت یا یک خانه) شما را هیجان‏زده نکند، ارزش حداقل دو سال کار سخت طراحى کودک را نفى مى‏کنید.
خط خطى کردن یک روند طولانى یادگیرى است و فرزندتان به همان اندازه که هنگام آموختن راه رفتن یا حرف زدن به تحسین و تشویق شما نیاز داشته است، در این راه نیز به تشویق و تحسین شما احتیاج دارد. وقتى کودک‌مان اولین قدم نامتعادل خود را بر مى‏دارد و سپس زمین مى‏خورد، غرق شادى مى‏شویم، زیرا مى‏دانیم به زودى این گام‌ها به نوعى راه رفتن هماهنگ تبدیل مى‏شود. اولین بار که کودک کلمه «ماما» را به زبان مى‏آورد، براى گوش‌هاى ما آهنگى زیباست و به سرعت تبدیل به دایره لغات کاملى مى‏شود. به همین ترتیب نیز اولین خط‌خطی‌ها خیلى زود به طراحی‌هایى تبدیل مى‏شوند که با ذائقه شما مناسب باشد و پس از آن تبدیل به حروف و کلمات مى‏گردند.
متأسفانه خط خطى کردن کاملاً بى‏ارزش شمرده مى‏شود. حتى مربیان نیز براى این کار ارزشى قائل نیستند، گویى هیچ تأثیرى در یادگیرى و رشد کودک ندارد. والدین و مربیان اغلب منتظرند تا مرحله خط خطى به پایان برسد و نقاشی‌هاى «واقعى» پدید آید. در بیشتر اوقات ما فقط نقاشی‌هایى را از دوره کودکى نگه مى‏داریم که اولین تلاش‌هاى او در کشیدن شکل انسان را نشان مى‏دهد. این تصاویر سه سال پس از اولین نقاشی‌هاى کودک شکل مى‏گیرند، اما به عنوان «اولین نقاشی‌ها» در خاطره‏ها مى‏مانند، شاید به این علت که این نقاشی‌ها اولین آثارى بودند که پدر یا مادر توانسته‏اند با آنها ارتباط برقرار کنند.
یک کودک یک ساله، سه سال دیگر نیز به خط‌خطى کردن ادامه مى‏دهد. اگر ممکن بود که کودکى تا چهار سالگى هیچ‌گونه نقاشى نکشد، مرحله خط‌خطى را در دوره کوتاه‏ترى طى مى‏کرد. کودک در هر سنى که نقاشى را شروع کند، قبل از یادگیرى نقاشى یا نوشتن، مجبور خواهد بود از مرحله خط‌خطى عبور کند.

پیشرفت خط‌خطی‌ها
(1) بچه‏هاى 8 تا 12 ماهه مداد شمعى را با دست، چشم و دهان کشف مى‏کنند.
(2) کودک 10 تا 14 ماهه، مداد شمعى را روى کاغذ به حرکت در مى‏آورد، اما ممکن است حواسش جاى دیگرى باشد.
(3) کودک در 14 تا 18 ماهگى متوجه رابطه بین حرکت دست و علامت‌هاى روى کاغذ مى‏شود. خط خطی‌ها شاید به نظر بزرگ‌سالان کنترل نشده باشد.
(4) بچه‏هاى 18 ماهه تا دو ساله خط‌خطی‌هایى مى‏کنند که بیشتر با حرکات شانه کودک کنترل مى‏شوند. این خط‌خطی‌ها، خطوط افقى یا عمودى هستند که به مرور ممکن است انحنا پیدا کنند.
(5) بچه‏هاى دو تا سه ساله خط خطی‌هایى مى‏کنند که شامل تمام بیست نوع خط خطى اصلى است.
(6) در حدود 5 / 3 سالگى کودک دو سر یک خط را به هم وصل مى‏کند تا شکل‌هاى بسته را به وجود آورد.
(7) هم‌زمان با افزایش رشد فیزیکى کودک در 3 الى 5 / 3 سالگى خط خطی‌هاى هدفمند او پیچیده‏تر مى‏شود. پس از آن که کودک کار را تمام کرد، ممکن است داستان‌هایى درباره‏ طراحى‏اش بگوید که شاید هر بار بر اساس چیزهاى جدیدى که در خط‌ها کشف مى‏کند، داستانش با داستان قبلى متفاوت باشد.
(8) تقریباً در حدود چهار سالگى کودک ترکیبى از خطوط متقاطع را روى دایره یا بیضى (مندالا) و خط‌خطی‌هاى دیگرى مى‏کشد که بیانگر تقارن و نظم است.
(9) بچه‏ها پس از آن که مندالا را تجربه کردند، اولین تلاش‌هاى خود را در جهت کشیدن چهره انسان انجام مى‏دهند که بر اساس دانش آنها از اشکال مندالا شکل مى‏گیرد.
«پیشرفت خط‌خطی‌ها» مراحل رشد هنرى را به شما نشان مى‏دهد، که با «چشیدن» مداد شمعى شروع مى‏شود، از سطوح مختلف خط‌خطى مى‏گذرد و با اولین نقاشى از انسان به اوج خود مى‏رسد. این مرحله نهایى نشانه آمادگى براى خواندن است و همین‌طور بیانگر درونى شدن مفهوم انتزاعى خطوط روى کاغذى است که چیزى را نشان مى‏دهد. وقتى کودک کشیدن خطوطى را شروع مى‏کند که بیانگر اشیاء است، نشانه‏اى براى شماست که کودک به راحتى این مفهوم را که هر یک از حروف صداهاى خاصى دارند، درک مى‏کند، درست همان‌طور که نقاشی‌هایى که کشیده مى‏شوند، بیانگر اشیاء هستند.
مراکز پیش دبستانى نباید در پى آموختن زود هنگام الفبا باشند. آنها باید در پى یافتن راه‌هایى براى مشغول کردن بچه‏ها به خط‌خطى و ایجاد فرصت‌هایى براى حل مشکلات مستقل باشند.

خط خطى با ماژیک‌هاى خوش‌دست
احتمالاً این ماژیک‌ها، که نوک آن‌ها از جنس نمد است، براى دستان کوچک کودک مناسب‏اند و او با استفاده از آن‌ها بهتر مى‏تواند نقاشى بیاموزد. این ماژیک‌ها مناسب دستان کودکان نوپا است و در دست گرفتن آن‌ها به هماهنگى انگشتان به صورت بزرگ‌سالان نیاز ندارد.
نگه‌داشتن ماژیک‌هاى کوتاه و کلفت نیز راحت است. از آن‌جا که نوک این ماژیک‌ها در گوى آن فرومى‏رود، وقتى فرزندتان «نقطه‏ها» را کشف کرده و با خوشحالى روى کاغذ ضربه مى‏زند، وقت آن است که به سراغ خودکارهایى که داراى نوک نمدى هستند بروید یا مجدداً مداد شمعى در اختیارش بگذارید. گرچه گفته مى‏شود که مداد شمعی‌ها براى بچه‏هاى دو سال به بالا مناسب است، اما متوجه شده‏اند که این وسیله از سن دوازده تا هجده ماهگى براى بچه‏هایى که شروع به خط خطى مى‏کنند مناسب مى‏باشند.
در دو سالگى فرزندتان باید در خط‌خطى کردن به صورتى هماهنگ و با تجربه عمل کند و کم‏کم بتواند از دیگر ابزار معمولى طراحى مانند ماژیک و مداد شمعى بهره بگیرد.
به کودکى که به نقاشى روى کاغذ صاف عادت کرده است، مقواى موجدارى بدهید تا تجربه‏اى جدید پیدا کند. مقواى قهوه‏اى مایل به زرد را مى‏توان از کارتن‌هاى کهنه برید و مقواهایى به رنگ‌هاى دیگر را مى‏توانید از فروشگاه‌هاى لوازم هنرى تهیه کنید.
فرزندتان مى‏تواند بسیارى از اشیاى سفید ساده را تزئین کند. مانند اشیاى ساده و بدون طراحى. این اشیا شامل جعبه مقوایى غذا، بشقاب پرنده‌های پلاستیکى، بشقاب‌هاى غذا خورى پلاستیکى و فنجان‌هایى با لایه کاغذى هستند.
از آن‌جا که رنگ ماژیک‌هاى دائمى واقعاً دائمى هستند، مى‏توانید آن‌ها را براى تزئین لباس‌ها نیز به کار برید.

خط خطى با ماژیک قلم‏مویى
کودکى که خط‌خطى مى‏کند پس از مدت کوتاهى براى نقاشى کردن آمادگى پیدا مى‏کند و گذر از مرحله خط خطى با طراحى اولیه توسط ابزارى که نوک قلم‏مو مانندى دارند، راحت‏تر مى‏شود. این ابزار شبیه قلم نوک نمدى است که کودک با آن‌ها آشناست و پس از آن مى‏تواند از قلم‏مو استفاده کند. از آن‌جا که لازم نیست این قلم‌ها را مکرراً با رنگ آغشته کرد، استفاده از آن‌ها براى کودکان نوپا راحت‏تر است. ماژیک‌هاى قلم‏مویى کرایولا از جمله ابزارهاى مناسب براى این مرحله از کار کودک هستند.
خط خطى براى رشد کودک به اندازه‏اى اهمیت دارد که باید سعى کنید او را تا حد ممکن به این کار تشویق کنید.

پیشرفت خلاقانه در خط‌خطی‌ها
(1) اگر والدین مشوق کودکان‌شان باشند، آن‌ها باید حدود یک سالگى شروع به خط خطى کنند. تقریباً بچه‏ها حدود بیست شکل اولیه را تجربه مى‏کنند که همین‏ها اساس مهمى در نوشتن و نقاشى آن‌ها مى‏شوند.
(2) در حدود اواخر مرحله خط خطى، بچه‏ها هم‌زمان مندالاهایى مى‏کشند که همگى زمینه‏ساز طراحى شکل انسان هستند. مندالا، دایره یا بیضى‏اى است که خطوطى آن را قطع مى‏کند و از نظر تقارن متعادل است.
(3) به نظر مى‏رسد اولین طراحی‌هاى فیگور انسان ریشه در تجربه مندالا دارد، بنابراین دست‌ها و پاها از دایره‏ اصلى یا شکل سر، شروع مى‏شوند.
(4) بین سنین 4 و 7 سالگى، بچه‏ها شروع به طراحى دیگر اشیایى مى‏کنند که در جهان مى‏بینند. این اشیاء به طور تصادفى در یک صفحه قرار مى‏گیرند و رنگ‌های‌شان به دلایل حسى انتخاب مى‏شوند نه بر اساس ارتباط واقع‌گرایانه‏شان با اشیاء.
(5) تقریباً در حدود سن هفت سالگى، بچه‏ها بر اساس فرمولى کار مى‏کنند که مکرراً براى نشان دادن انسان و دیگر جنبه‏هاى مهم هنرشان به کار مى‏گیرند. وقتى خط پایین کار کافى نباشد، کودک این مشکل را با استفاده از روش تا کردن حل مى‏کند.
(6) بچه‏ها بین سنین نه تا دوازده سال به جزئیات علاقه‏مندند و به وجود خود به عنوان اعضاى گروه هم‌سالان توجه مى‏کنند. خودآگاهى درباره هنر در این زمان آغاز مى‏شود. بچه‏هاى این گروه سنى دوست دارند روى پروژه‏هاى گروهى و یا طراحی‌هایى که بیانگر کار گروهى افراد هستند، کار کنند.
(7) بچه‏هاى بزرگ‏تر از دوازده سال، خیلى بیشتر از جزئیات آگاهند و عمق، نسبت‌هاى صحیح و تونالیته رنگ را بسیار بیشتر نشان مى‏دهند. براى بیشتر مردم رشد هنرى و همین‌طور علاقه به هنر در این‌جا به پایان مى‏رسد. معمولاً تفاوتى بین هنر یک فرد چهارده ساله و یک بزرگ‌سال وجود ندارد.
یک لوله کاغذ روى یک تخته رسم شیب‏دار که در کنارش مداد شمعى و ماژیک قرار دارد و همیشه در معرض دید است، براى تحریک کودک به خط خطى کردن بسیار مؤثر است.
مى‏توانید از فروشگاه‌هاى لوازم عکاسى اسلایدهاى خام نسبتاً ارزانى تهیه کنید تا کودک روى آن نقاشى کند. این فضاى حدوداً 5 / 2 سانتى‏متر مربعى چندان براى نقاشى کودکان در این سن ایده‏آل نیست اما یک کودک سه ساله با تجربه در نقاشى مى‏تواند به خوبى روى آن کار کند.
وقتى مجموعه‏اى از این اسلایدها نقاشى شد، آن‌ها را روى یک پایه گردان قرار دهید و یک نمایشگاه هنرى جذاب از آثار کودک برپا کنید. اگر این اسلایدها را با پروژکتور نمایش دهید، خطوط و شکل‌ها بزرگ‌نمایى شده و تصویر تأثیرگذارى را ارائه مى‏کند. حس ایجاد تصویرى که بر روى کل یک دیوار به نمایش درآمده، باعث مى‏شود کودک حس کند هنر تا چه حد مى‏تواند قوى باشد.
اگر تصور مى‏کنید فرزندتان به انگیزه‏ها و محرک‌هایى بیش از مداد شمعى، مداد و ماژیک که تا به حال در اختیارش گذاشته‏اید نیاز دارد، لوحه کودک را امتحان کنید؛ ایجاد یک طرح با یک قلم چوبى، سوزن بلند یا یک خودکار کهنه روى کاغذ سیاه. لوحه کودک فرصت دیگرى است تا کودک مواد جالبى را تجربه کند. او اینک انگیزه بیشترى براى کشف دنیاى خطوط و جهات مختلف، میزان فشار متفاوت، شکل‌هاى متغیر و بافت‌هاى جدید دارد. لوحه کودک را مى‏توان از بیشتر فروشگاه‌هاى لوازم هنرى تهیه کرد. علاوه بر لوحه‏هاى سیاه و سفید، لوحه‏هاى رنگارنگ، طلایى و نقره‏اى نیز وجود دارد. بزرگ‌سالان فقط باید کودک را راهنمایى کنند که چگونه از ابزار استفاده کند، نه این که چه چیزى بکشد. نظراتى که به یادگیرى کودک‌تان کمک مى‏کند مانند جملاتى است که در مورد خط خطى به کار مى‏بردید: «همه خطوط نقاشى‏ات دایره‏اى است، جز این خط، که بالا و پایین رفته است.» این ابزار نوک‏تیز است، پس این کار باید حتماً به صورت نشسته انجام گیرد.
وقتى به نظر مى‏رسد که کودک‌تان دیگر به خط خطى کردن علاقه‏اى ندارد، شاید به این معنا باشد که توجه او به دیگر جنبه‏هاى پیشرفت معطوف شده است. شاید وقت آن رسیده که مواد نقاشى جدیدى در اختیار او بگذارید: یک ماژیک طلایى نوک نمدى یا دیگر ابزار نقاشى جدیدى که براى کودک جذابیت داشته باشد.
استفاده از یک ابزار نقاشى جدید براى اولین بار بیانگر رویداد کاملاً خاصى در زندگى کودک است. این امر بیانگر احتمالات بیشمارى در آینده است: خلق آثار طراحى و نقاشى، نوشتن شعر، داستان و نمایشنامه.

طراحىهنرمدادخطکودک
نظر شما با موفقیت به ثبت رسید.
لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید
لطفا پست الکترونیک خود را وارد نمایید
پست الکترونیک وارد شده معتبر نمی باشد
لطفا نظر خود را وارد نمایید
تعداد کاراکتر های وارد شده نباید بیشتر از 250 کاراکتر باشد
ثبت انصراف